همه شرکت ها موظف اند بعد از این که خود را به ثبت رساندند ؛ کد اقتصادی مخصوص به خود را از وزارت دارایی اخذ کنند تا این سازمان بتوان کلیه ی موارد مالیاتی که مربوط به شرکت آنهاست ثبت و بررسی کند. تمام شرکت هایی که کالا تولید می کنند یا به خرید و فروش آن می پردازند و یا خدماتی را ارائه می دهند باید تا حداکثر پس از ۲ ماه از تاریخ ثبت خود شماره ی اقتصادی مخصوص افراد حقیقی و یا حقوقی را دریافت کنند.
با دریافت این کد شما می توانید علاوه بر اینکه مجوز انجام امور بازرگانی را برای شرکت خود دریافت میکنید ؛ برای دریافت کارت بازرگانی نیز اقدام کنید.
با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور ابتدا در مرحله ی پیش ثبت نام قرار میگیرید. در این مرحله از شما اطلاعات پایه ای مانند اسم و فامیل ، کد پستی ، شماره تلفن همراه و … را دریافت می کنند. پس از اینکه اطلاعات لازم را از شما اخذ کردند ؛ صحت آن ها را بررسی می کنند و در صورت درستی اطلاعات برای شما یک نام کاربری(User Name) و یک شناسه ی عبور(Password) ارسال می کنند. پس از دریافت این ۲ شناسه شما می توانید یک بار دیگر با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به ثبت نام نهایی اقدام کنید.
مدارک لازم شامل دو قسمت اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی می شود.
پس از اخذ کد اقتصادی باید به دنبال دریافت گواهی ارزش افزوده باشید. این گواهی به شما کمک می کند تا بتوانید از مشتریان خود علاوه بر هزینه ی کالا و یا خدماتی که به آن ها ارائه می دهید ؛ مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت کنید.
مراحل دریافت این گواهینامه نیز مانند مراحل اخذ کد اقتصادی می باشد. شما با مراجعه به قسمت مالیات بر ارزش افزوده ی سایت سازمان امور مالیاتی کشور در مرحله ی اول پیش ثبت نام را انجام داده و پس از دریافت نام کاربری و شناسه ی عبور می توانید نسبت به ثبت نام نهایی اقدام کنید.
از مهم ترین مواردی که پس از ثبت شرکت خود باید به آن توجه کنید دریافت کد اقتصادی و گواهی ارزش افزوده می باشد. در صورتی که در مهلت تعیین شده جهت دریافت این گواهینامه اقدام نکنید ۷۵% از مالیاتی که تا زمان ثبت نام برای اخذ گواهی نامه به شما تعلق می گیرد را باید به عنوان جریمه پرداخت کنید. ماهیانه نیز به میزان ۲% از مالیات مذکور به جریمه ی شما اضافه می گردد.
به طور کلی از اولین اقداماتی که برای شروع فعالیت اقتصادی و تجاری خود باید در نظر داشته باشید دریافت کد اقتصادی و گواهی ارزش افزوده است. چرا که نداشتن آن ها می تواند زیان های فراوانی به شرکت شما وارد کند. به همین منظور اگر احساس می کنید که مراحل دریافت یا ثبت نام یاد شده پیچیده و یا زمانبر می باشند ؛ می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید تا بتوانند شما را در این راه یاری دهند.
اموزشی
درباره این سایت